Next Generation Youth Sports. ABC.

Tηλ: 210 6217500, E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Slider Shadow
Κυριακή, 07 Δεκεμβρίου 2014 17:48

Διατροφικές ελλείψεις αθλητών

γράφει η Παναγιώτα Μίαρη - Διατροφολόγος – Διαιτολόγος Msc

Από τη στιγμή της γέννησης έως και την ενηλικίωση οι ανάγκες του ανθρώπινου οργα-νισμού είναι περισσότερο αυξημένες εξαιτίας της φυσιολογικής ανάπτυξης των ιστών και των οργάνων του σώματος. Οι ανάγκες αυτές καλύπτονται με θρεπτικά συστατικά απευθείας από την πρόσληψη της τροφής. Τα θρεπτικά συστατικά αφού καταναλωθούν διασπώνται σε απλούστερα συστατικά ώστε να απορροφη-θούν, να αποθηκευτούν ή να χρησιμοποιηθούν απευθείας από το σώμα μας. Έλλειψη των θρε-πτικών συστατικών οδηγεί σε προβλήματα υγεί-ας άλλοτε απλά και άλλοτε πολύ σοβαρά και η πλήρης απουσία θρεπτικών συστατικών οδηγεί σταδιακά σε παύση της ζωής.
Για να κατανοήσουμε την αξία της τροφής, ιδού ένα παλαιό αλλά κατανοητό παράδειγμα: “το σκορβούτο”! Μια ασθένεια που παλαιότερα εμ-φανιζόταν στους ναυτικούς όπου για μακρύ χρονικό διάστημα απείχαν από φρούτα και λα-χανικά τα οποία περιέχουν βιταμίνη C. Η έλλει-ψη της συγκεκριμένης βιταμίνης προκαλούσε αιμορραγία στα ούλα και στα εσωτερικά όργα-να του σώματος, κόπωση, αδυναμία και πόνο στις αρθρώσεις. .

Οι διατροφικές ελλείψεις αποτελούν συχνό φαι-νόμενο ακόμη και σήμερα, όπου υπάρχει στη φύση ποικιλία τροφίμων καθώς οι ανθρωποι υ-ποσιτίζονται λόγω συνθηκών ή και λόγω επιλο-γής. Οι περισσότερο συχνά απαντημένες δια-τροφικές ελλείψεις σε νεαρούς αθλητές είναι αυτές που αφορούν τον θερμιδοπρωτεϊνικό υ-ποσιτισμό, το σίδηρο, τον ψευδάργυρο το ασβέ-στιο και το νερό.
Η έλλειψη σιδήρου και ψευδαργύρου εμφανί-ζεται αρκετά συχνά σε αθλητές εξαιτίας της χα-μηλής εξωγενούς πρόσληψης. Τέτοια περιστατι-κά περιλαμβάνουν αθλητές οι οποίοι δεν κατά-ναλώνουν συχνά κρέας ή προϊόντα κρέατος ή η πρόσληψή τους είναι περιορισμένη. Όπως έγινε κατανοητό από τα συμφραζόμενα, οι τροφές οι οποίες περιέχουν σίδηρο και ψευδάργυρο είναι κυρίως τα διάφορα είδη κόκκινου κρέατος κα-θώς και τα προϊόντα τους. Ωστόσο, σίδηρο και ψευδάργυρο παρότι μπορούμε να προμηθευ-τούμε και από άλλες πηγές, παρόλα αυτά είναι χαμηλότερης απορροφητικότητας και γι αυτό προτιμάμε τα κόκκινα κρέατα.  
Περισσότερη προσοχή πρέπει να δίδεται στις νεαρές αθλήτριες οι οποίες κατά τη διάρκεια της εμμήνου ρήσεως αποβάλλουν αρκετό σίδη-ρο τον οποίο πρέπει και να αναπληρώνουν αλλά και στους χορτοφάγους οι οποίοι χρειάζο-νται ειδικό διαιτολόγιο ώστε να καλύπτονται επαρκώς με τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά των τροφών. Η ένδεια σιδήρου αλλά και ψευδαργύρου, εκδηλώνεται συνήθως με συμπ-τώματα κούρασης ή και μειωμένης απόδοσης κατά τη διάρκεια της άσκησης.
Ο θερμιδοπρωτεϊνικός υποσιτισμός είναι επί της ουσίας όταν καταναλώνουμε λιγότερο από αυτό που έχει ανάγκη ο οργανισμός μας. Εκδη-λώνεται με την απώλεια βάρους και συμπτώ-ματα κούρασης, υπνηλία, και εξάντληση. Εμφα-νίζεται συνήθως σε αθλητές οι οποίοι ταυτό-χρονα με την άσκηση προσβλέπουν και στην  απώλεια βάρους ή από φόβο για την πρόσληψη λίπους περιορίζουν την κατανάλωση κρέατος και θερμίδων. Η οικειοθελής μείωση των θερμί-δων και των πρωτεϊνών χωρίς την επίβλεψη ενός ειδικού επιστήμονα μπορεί να οδηγήσει μέχρι και σε διατροφικές διαταραχές οι οποίες συνδέονται με διαστρέβλωση της εικόνας σώματος.
Το ασβέστιο αποτελεί ένα πολύ σημαντικό στοιχείο το οποίο είναι απαραίτητο για γερά κόκαλα και δόντια, συμβάλλει στη ρύθμιση της πήξης του αίματος και στον έλεγχο της σύσπα-σης των μυών. Οι νεαροί αθλητές οι οποίοι αποφεύγουν το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να αποκτή-σουν οστεοπενία αρχικά και οστεοπόρωση με-τέπειτα, καθώς επίσης η έλλειψη του ασβεστίου από τον οργανισμό καθιστά πιο εύκολους τους τραυματισμούς και τα ραγίσματα από πεσίματα κατά την άσκηση. Θα ήταν πραγματικά απογοη-τευτικό ένας τραυματισμός να οδηγήσει στον αποκλεισμό μας από το αγαπημένο μας άθλη-μα.     
Τέλος, η σωστή ενυδάτωση καθ’ όλη τη διάρ-κεια της ημέρας και όχι μόνο η αναπλήρωση μετά την προπόνηση οφείλει να αποτελεί πρωταρχικό μέλημα του νεαρού Αθλητή.
Οι απαιτήσεις μας για νερό μόνο κατά τη διάρκεια της άσκησης μπορεί να φτάσουν και το ένα λίτρο την ώρα (ανάλογα το είδος – την ένταση – την διάρκεια της άσκησης). Η απώλεια υγρών κατά τη διάρκεια της άσκησης πραγματο-ποιείται κυρίως μέσω των ιδρωτοποιών αδέ-νων, και αν κανείς ζυγιστεί πριν την άσκηση και μετά την άσκηση θα παρατηρήσει απώλεια βά-ρους. Αυτή η απώλεια βάρους δεν αφορά το λίπος του σώματος αλλά απώλειες υγρών κατά την άσκηση και οι οποίες πρέπει σύντομα να αναπληρωθούν για την αποφυγή μιας σοβαρής αφυδάτωσης. Η έλλειψη νερού από τον οργανι-σμό του με την πρόφαση της έλλειψης αίσθη-σης της δίψας είναι η αιτία για απώλεια της απόδοσης στους αθλητές έως και 30 %, για μυϊκές κράμπες, υπόταση, ζάλη ή λιποθυμία, πονοκεφάλους και σε ακραίες περιπτώσεις έως και θάνατο.

Εκτός όμως από τις συνηθέστερες ελλείψεις που αναλύθηκαν παραπάνω, υπάρχουν και άλλες οι οποίες μπορούν να εκδηλωθούν ανάλογα με τον οργανισμό του κάθε παιδιού ο οποίος είναι διαφορετικός και ανάλογα με τον τρόπο σίτισης του κάθε παιδιού. Εν κατακλείδι, η υιοθέτηση ενός διαιτολογίου που θα παρέχει ποικιλία θρεπτικών συστατικών και η καθοδή-γηση από ειδικούς όταν υποψιάζεστε ότι κάτι δεν πάει καλά είναι απαραίτητα συστατικά για την ανάπτυξη, την υγεία και την απόδοση των παιδιών σας στα διάφορα αθλήματα αλλά και στη ζωή.

Παναγιώτα Μίαρη
Διατροφολόγος – Διαιτολόγος Msc

Read 308 times
  • Sportcamp
  • Videopress
  • Grill
  • Eska
  • Daytona
  • Goloso
  • Allstar2
  • Tp
  • Pouk
  • Nickan
  • Ginger
  • Wirenet
  • Validus
  • Filarakia
  • Iasis
  • Kimonas
  • College

ΣΚ ΑΝΟΙΞΗΣ (ABC)

Αθλητικός Σύλλογος μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα (ΜΚΟ), με έδρα την Άνοιξη Αττικής.

Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε μαζί μας.

Σας καλούμε εμείς!

Συμπληρώστε και θα σας καλέσουμε το συντομότερο!

Επικοινωνία

Απαγορεύεται η οποιαδήποτε αναπαραγωγή, αντιγραφή, αναδημοσίευση, ανάρτηση ή με οποιοδήποτε τρόπο χρήση των περιεχομένων του δικτυακού τόπου anixibc.gr, συμπεριλαμβανομένων κειμένων, εικόνων, φωτογραφιών, προγραμμάτων προπονήσεων, αγώνων, αποτελεσμάτων, στοιχείων αθλητών, προπονητών, στελεχών κλπ. Οι παραβάτες θα διώκονται σύμφωνα με τον νόμο περί πνευματικής ιδιοκτησίας και τον ποινικό κώδικα.
2016-2017 © ΣΚ ΑΝΟΙΞΗΣ - Anixi BasketBall Club. All Rights Reserved. All images and content (C) the original authors.